infografika_vertas.com

На аукціонах в системі «Прозорро.Продажі» у травні Укрзалізниця виставить майже вдвічі більше зерновозів. Суттєві перспективи є щодо цементовозів, до яких планується невдовзі запропонувати послугу гарантованих обсягів перевезень. З піввагонами ситуація поки стабільна. Про все це нашому виданню розповів заступник директора філії «Центр транспортної логістики» (ЦТЛ) АТ «Укрзалізниця» Артур Сухолітко.

У хід пішли цементовози

Головна новина кінця квітня — відбулися аукціони з продажу права на користування новим для електронних торгів рухомим складом — цементовозами. У вівторок, 23 квітня, після кількох попередніх невдалих спроб вдалося розіграти перші 30 таких хоперів. Якщо точніше, то успішно завершилися торги у трьох лотах по 5, 10 та 15 вагонів. Переможцем стало підприємство, яке є одним із лідерів галузі — ПрАТ «Івано-Франківськцемент»: при початковій вартості 831 грн за користування вагоном воно запропонувало 841 грн. Отже, старт продажам на аукціонах за цим спеціалізованим рухомим складом дано.

Як розповів Артур Сухолітко, це лише початок. Саме цементовози планується використовувати для реалізації пілотного проекту нової послуги Укрзалізниці — продажу гарантованих обсягів перевезень. Це коли продаватиметься не одноразове транспортування, а певна кількість рухомого складу на місячний термін. Замовник же самостійно визначатиме, коли саме і скільки йому необхідно перевезти. Наразі фахівці проробляють можливість запровадження послуги вже у травні. Загалом планується виставляти до 10—20 % від навантаження цементовозів. Це майже 500 одиниць рухомого складу на
місяць.

Урожайні перевезення — у фаворі

Як і раніше, найбільш затребуваним типом вантажного рухомого складу залишаються зерновози. Саме від продажу права на їх використання в системі «Прозорро» Укрзалізниця отримує найбільші доходи. Найвищою є й ціна — від 1300 до 1500 грн за підсумками останніх торгів.

Зважаючи на все це залізничники запланували у травні збільшити майже вдвічі — з 225 до 400 одиниць на кожний аукціон — пропозицію хопер-зерновозів. Усього ж цього місяця передбачено провести 12—16 аукціонів. Попри весняні свята їх загальна кількість така ж, як і у квітні. Тож неважко підрахувати, що загалом буде запропоновано логістичному ринку понад 4,8 тис. зерновозів.

Щодо урожайних перевезень, то нині спостерігається сезонний спад їх обсягів. Це одна із причин, за якою відсутній попит на маршрутні відправлення. Отже, всі зазначені зерновози призначатимуться для повагонних відправлень різними невеликими партіями. Проте, як зазначають у філії «ЦТЛ» Укрзалізниці, з появою високого попиту, через збір нового збіжжя, відновлення маршрутних лотів буде розглянуто знову. Як правило, стрімке підвищення попиту на зерновози спостерігається у липні. Фахівці національної компанії-перевізника постійно відслідковують тенденції ринку, аби відповідно на них реагувати.

Травневим нововведенням у плані пропозиції зерновозів стане їхня часткова прив’язка до полігона навантаження регіональної філії «Одеська залізниця»
АТ «Укрзалізниця». При цьому клієнт зможе обрати будь-яку зі станцій, що відповідає критеріям виконання робіт.

Стосовно іншого, традиційно популярного рухомого складу — піввагонів, то збільшувати їхню кількість на аукціонах поки не планується. На кожні торги пропонується по 225 одиниць. На них спостерігається стабільний попит та ціна закріпилася на рівні в середньому 900 грн за право користування одним вагоном. Хоча на деяких торгах у квітні пропозиція доходила до 1050 грн.

Натомість на ще два типи рухомого складу, котрі Укрзалізниця пропонувала на аукціонах, — мінераловози та криті вагони — покупців так і не знайшлося. Отже, на травень робота по них на електронних аукціонах не планується.

Перший мільйон євро

Загалом за весь час, починаючи зі старту продажів у «Прозорро» наприкінці минулого року по третю декаду квітня (тобто за чотири місяці), національній залізничній компанії вдалося додатково отримати понад 35 млн грн доходів. Така сума вийшла за рахунок різниці між ринковою вартістю та фіксованою ставкою плати за користування вагонами. Левову частку доходів отримано за рахунок зерновозів — більш ніж 30 млн грн.

На сьогодні, за словами Артура Сухолітка, кількість компаній, які уклали з філією «ЦТЛ» Укрзалізниці додаткові угоди на участь в електронних торгах, уже наближається до 300. Тоді як на початку року таких компаній було майже 100.

Зважаючи на успішні результати, Укрзалізниця має намір у травні подовжити ще на рік дію договору із державним підприємством «Прозорро» щодо наступного використання їхнього електронного майданчика. Разом із тим планується подальше удосконалення — автоматизація процесів з метою більш чіткої та надійної роботи системи.

Крім того, у перспективі розглядається впровадження так званих редукціонів, коли учасники спочатку роблять ставки на пониження ціни до прийнятного для них рівня (але не менше за собівартість послуги), а потім вже відштовхуються від цієї ставки.

Коментарі 

Голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Як і розраховували, ринок позитивно сприйняв цей ефективний і транспарентний механізм розподілу та визначення об’єктивної плати за користування нашим вагонним парком. Крім того, аукціони принесли Укрзалізниці додатковий фінансовий результат — майже 35,5 млн грн. Понад 86 % одержано від надання зерновозів, решта — від надання під завантаження піввагонів. Наразі Укрзалізниця працює над збільшенням кількості вагонів, право користування якими буде реалізовуватися через аукціони. Пілотний проект продовжуємо, розробляємо графік аукціонів на найближчі місяці та готуємо документи для роботи на постійній основі».З

За метеріалами прес-служби УЗ